Terug

Recensies

Vijftig boeken: The Goldfinch (2013)

Voor het jaar 2013 selecteerden we de derde roman van van slowschrijfster Donna Tartt, The Goldfinch, dat zich voor een groot gedeelte afspeelt in en om de Amsterdamse kunstonderwereld. Het is een weergaloze roman waarin 'the goldfinch', het puttertje, op de keeper beschouwd niet meer is dan de MacG…

De witte walvis op het gated eiland

Auke Hulsts vierde roman, Slaap zacht, Johnny Idaho, draait om een jonge dropout met een missie, een CEO die niet berusten wil in zijn noodlot en een wetenschapster die het leven kan verlengen. Op het eerste gezicht is het vooral een zorgvuldig geconstrueerde en bevolkte dystopie. De met een arsenaa…

De oorlog van Norman Mailer - en die van Kurt Vonnegut

Waarom oorlog? Na het bombardement op Dresden als krijgsgevangene van de Duitsers te hebben overleefd en lang met de vraag geworsteld te hebben, gaf Kurt Vonnegut jr. zich in 1969 gewonnen. Hij antwoordde met het literaire equivalent van een gelaten schouderophaal van net 175 pagina’s: Slaught…

Fascinerende genrebender

Aan ieder genre zoals we dat nu kennen lagen ooit twee of drie titels ten grondslag. Titels die zo vernieuwend en meesterlijk waren dat zij een genre (her)vormden. Martin Cruz Smiths Gorky Park is zo een genredefiniërend boek, en daarmee een van de weinige titels die de (veel te vaak gebezigde)…

Een Osmaanse reiziger, van Frankenstein tot Lazarus

Als het verleden inderdaad is als een vreemd land waar men de dingen nu eenmaal anders doet, valt het dan eigenlijk wel te begrijpen? En waarom zouden we het dan nog proberen? Dit zijn vragen waarmee iedere historicus worstelt, althans iedere historicus die wil dat zijn werk zich verhoudt tot de …

Wat de Byzantijnen (en Osmanen) ons voordeden, maar dan beter

Er zit een zekere spanning in de titel The Grand Strategy of the Byzantine Empire. Het exotisme dat uitgaat van het Byzantijnse rijk lijkt maar moeilijk te rijmen met het vastberaden rationalisme dat een term als grand strategy impliceert. En trouwens, gingen de Byzantijnen – net als de Os…

Ach Europa, jij decadent pretpark vol bange Bourgondiërs

Sinds Paul Scheffer het in januari 2000 schetste is de discussie over ‘Het multiculturele drama‘ er bepaald niet fijnzinniger op geworden. Hoewel hijzelf in 2007 nog altijd stoïcijns sociaaleconomische antwoorden formuleerde heeft de tijd heeft hem ontegenzeggelijk niet meegezeten. …

Bedachtzame standvastigheid als cultureel superwapen

Om de week ligt er pal naast de kassa bij de ingang van het Athenaeum Nieuwscentrum een grote stapel van, het laatste nummer van de karakteristiek uitziende New York Review of Books. Met 65 gretig afgenomen exemplaren (op een Europese circulatie van 13.000 en een Amerikaanse van 140.000) is de Revie…

Dissimulatie en de archeologie van het verborgene

'Ik zeg wat ik denk en ik doe wat ik zeg.' Met die omschrijving van de korte rechte lijn tussen gedachte en daad verwoordde Pim Fortuyn nog niet zo heel lang geleden het heersende maatschappelijke en politieke ideaal van onze tijd bij uitstek, dat van de authenticiteit. Het is nu moeilijk voor te st…

Leesfragment

Alles moet anders

Vandaag verschijnt Alles moet anders, een bundeling van 25 felle en stevige cultuurkritische essays uit de Nederlandse Boekengids onder redactie van Merlijn Olnon, en vanavond wordt het boek gepresenteerd bij SPUI25. Lees bij ons zijn inleiding.

Als je het vraagt aan de auteurs van de Nederlandse B…

Interview met Philipp Blom

Historicus, romancier, journalist en vertaler Philipp Blom was enkele dagen terug te gast bij de Athenaeum Boekhandel aan het Spui. Hij sprak daar met Merlijn Olnon (historicus en wetenschappelijk boekverkoper bij Athenaeum) over zijn laatste boek The Vertigo Years: Change and Culture in the West 19…

  • Pagina :
  • 1
pro-mbooks1 : athenaeum